Výprava za točitým schodištěm
"Počkáme, až ten pán přejde," povídá TheMelin a sedá si na
betonovou zídku. Odtrhávám pohled od železné, zdobené brány a usedám
vedle něho.
"Opravdu nenápadní," ušklíbnu se. Sedíme na zídce, deset
kroků od hlavní silnice. Je horký letní den a my na sobě máme mikiny a
dlouhé kalhoty. Nervózně si pohrávám s baterkou, TheMelin se plně
soustředí na foťák. Pohledů místních, postávajících u napůl funkční
hospody, si nevšímáme.
Za zády se nám začne štěkat pes. Trhnu sebou, ale
hrdinsky se neotočím. Koutkem oka zpozoruji černého uštěkance v rohu
plotu. Cení na nás zažloutlá zubiska, ale víc si nedovolí. Alespoň
doufám, několik stop od něho chybí plot. Pejska si nakonec odvolá
páníček, připne na vodítko. Míjí nás s ostražitým pohledem.
Počkáme, až přejde silnici a zmizí nám z dohledu. Vyskočíme na nohy. TheMelin prochází dírou v plotě a já ho následuji.
Jdeme vstříc chátrajícímu objektu s tajemnou minulostí, v jehož útrobách se dnes prohání jen vítr.
Vystoupáme
vzhůru po příjezdové cestě, která se mírně stáčí. Na několika místech
je asfalt popraskaný od živlů a kořenů deroucích se skrz něj. Ocitáme se
v neudržovaném, přiléhajícím parku. Vzrostlé okrasné stromy překypující
životem, zblázněná křoviska rostoucí, kde se jim zamane. Tmavé kopřivy
skryté ve vysoké travině.
Mezi vší tou zelení se schovává poničené osvětlení parku. Kulový tvar tušíme už podle zbytku stínítka.
Rozhlížím
se dále. Zaráží mě čerstvě vysekaný a neuklizený plac u našeho cíle.
TheMelin krčí nechápavě rameny, ale jeho oči už bloudí k hlavnímu bodu
rozprostřeného prostranství.
Rozechvěle dělám první krok. Pod nohama
mi křupnou větvičky. Míjíme jednopatrovou budovu, která díky zdivočelé
zeleni není skoro vidět.
Ta nás teď ale nezajímá. Alespoň tedy mě ne,
TheMelin na chvíli mizí v houští za doprovodu lámání a křupaní větví a
klení. Za okamžik se vynoří zpět. Jak ve snu dělám jeden krok za druhým.
Blíž a blíž k mrtvému torzu kdysi honosné vily, proslulé svým
pochmurným životem.
Výstavba
vily v lázeňském městě byla dokončena roku 1865 pro soukromé účely
továrníka Antona T. - výrobce soudků, porcelánu a zakladatel
klimatických lázní. Díky krizi v osmdesátých letech téhož století
zkrachoval a všechen majetek se dostal do konkurzu.
O osudu krásné vily do roku 1923 není nic známo. Po roce 1923 sloužila jako zotavovna a během okupace prý jako škola.
Po
válce zde začala fungovat dětská ozdravovna pro nemocné s TBC. Tento
fakt se nelíbil lidem lázeňského města. Existovala proto i vyhláška, že
pacienti nesmějí opouštět prostory budov a zahrady. V té době vznikla
patrová karanténa.
Dvoupatrový
objekt zcela postrádá podkroví. Jediné památky na střechu se nalézají
na věžičce. Na svém místě stále drží stráž cihlový komín, poznamenaný
značným používáním. Na cihlovém podkladu z větší části drží zdobená
štuková fasáda v prvorepublikových barvách. Po oknech zbyly jen prázdné
bílé rámy. Otevřený arkýř zdobí pár mladých stromků. I uvnitř se jim
daří. Na levé straně drží půlka okapu.
Vydáváme se na průzkum okolí
vily. Skrz nespoutanou zeleň se snažím nakouknout do oken od sklepení.
Občas se mi to podaří, to co vidím, se mi ani trochu nelíbí. Všude po
zemi se válí hromada suti. Obávám se nejhoršího, bojím se, že náš
průzkum skončí stejně jako u vily Pfaff.
"Mám vlez," hlásí mi
TheMelin. Rychle ho následuji. Na boční straně budovy, skryté za zelení,
objevujeme schodiště do přízemí budovy a do sklepa.
Divoce mi buší
srdce. Překračuji pomyslný práh. Teplo zvenčí vystřídá ostrý chlad.
Cítím, jak se mi na zátylku ježí chloupky. Dlaň pokládám na zábradlí a
vstupuji na první schod. Pod podrážkami mi tiše křupe sklo, prach a
drobný nepořádek. Opatrně postupuji vpřed, dlaň sunu po zábradlí.
TheMelin je několik kroků přede mnou a žhaví foťák.
Ocitáme
se v rozlehlé vstupní hale. Kdysi barevná omítka je oloupaná na cihlu.
Nápisů je zde kupodivu minimálně, což je překvapující. Pominuli suť, je
tu dost nepořádku - odpadky; provizorní lůžko; halda oblečení; černý
pytel, kterému se vyhýbám obloukem; roztrhané poházené letáky a mnoho
dalšího.
Po dveřích a futrech zbyly jen díry. To platí i po luxferové
stěně dělící halu od hlavního schodiště. Špičkou boty jeden luxferový
střípek vydoluji zpod suti. Sehnu se, chvíli ho žmoulám v ruce. Co
všechno asi zažilo? Svůj romantický počátek, dny klidu a úspěchů, péči
jemné ručky a hořké dny zániku. Odkládám střípek a rozhlížím se kudy
dále. TheMelin už nakukuje do jedné z mnoha místností. Všímám si, že
balancuje na prahu. Přicházím k němu. Tichou budovou se rozléhají mé
kroky.
"Co tam máš?" Ptám se a přistupuji co nejblíže. Zíráme do
prázdna - podlaha místnosti je vysypaná na dně sklepa. Stejně tak i
podlaží ostatních pater. Koukám vzhůru, skrze několik shnilých trámů
pronikají přímé sluneční parsky. V patrech nad námi nás zřejmě nečeká
nic jiného než holé stěny a pozůstatky půdy.
Přecházíme do další
místnosti. Ta je zasypaná vrchními patry, podlaha drží. A tak se opatrně
vydávám na průzkum. Držím se u stěn, překračuji popraskané trámy, větší
kusy suti, malé stromky. Půlka místnosti je vydlaždičkována s náznaky
malých místností. Typuji ji na toaletu a umývárny.S
TheMelinem se vracíme do hlavní haly a procházíme druhou část budovy.
Tady už jsou místnosti menší, systematicky uspořádané, některé mají
koberce, jiné jsou zas vydlaždičkované.
V
roce 1957 byla léčebna TBC přetvořena na dětskou psychiatrickou
léčebnu. Pro tyto účely musela být vila podrobena stavebním úpravám.
Přestavěly se pokoje, zazdilo se několik dveří, hlavně sklepní dveře z
budovy do kotelny byly ze zdravotních důvodů zazděny.
V šedesátých
letech se tu začala podnikat na pacientech experimentální léčba s pomocí
LSD. Dříve, v roce 1938 této 'lék' A. Hofmana fungoval proti depresím.
Na jeho pravé účinky se přišlo až o pět let později. U nás se touto
léčbou zabýval S. Grog, působící právě v této léčebně. Podáváním různého
množství této látky pacientům je prý během terapie vracel do
kojeneckého a dětského věku. Díky tomu se pacienti prý rozpomínali na
zážitky, které se mozek snažil vytěsnit.
Po roce 1968 doktor G.
emigroval do USA před příchodem okupačních vojsk. V sedmdesátých letech
bylo LSD zakázáno jako u nás, tak ve světě.
Stojíme
před točitým schodištěm, kvůli kterému jsme sem dojeli. Ono jediné nám
může odkrýt tajemství pater nad námi. Vápencové schody, pokryté
linoleem, se na několika místech odlupují, ale vypadají stabilně.
TheMelin
dělá první krok. Pomalu zdolává jeden schod za druhým. Schodiště se
jeví být v pořádku. Postupuji za ním, dlaní se opírám o zaprášenou,
pomalovanou omítku. Cestou vykukuji z okna. "Nechápu, proč tak krásné
schodiště pokrývají linoleem," povídá TheMelin postupující opatrně
nahoru.
Ocitáme se v prvním patře. Hned nás přivítají otlučené
stěny a suť. Linoleum tu už není. Bílá omítka se ve velkém odlupuje.
Místnosti si bohužel neprojdeme - chybí podlahy. Pocházíme se tedy
chodbou. TheMelin objevuje jídelní výtah. Za okamžik mu v něm mizí skoro
polovina těla. Chvíli se v tom štrachá. Nakonec vylézá ven, na pravém
uchu se mu drží pavučina. S úsměvem ho oprašuji a rozhlížím se po
přiléhajících stěnách. Zdobí je dlaždičky se vzory červených růží.
Několik kroků ode mě podlaha končí, naskýtá se mi tedy úžasný pohled do
přízemí. Má to své kouzlo, uvědomuji si při pohledu na napadané, mrtvé
trámy a zbytky půdy a podlah. A mezi tím vším je přece jen život. Život v
podobě mladých náletových stromků. Natahují se vzhůru za světlem.
Odtrhávám
pohled od té krásy zániku a hledám TheMelina. Následuji zvuky foťáku.
Cestou se zastavuji naproti arkýře. Třemi obloukovými okny sem proniká
světlo. Na kousku podlahy to žije. Mladý stromek dominuje lehkému
travnatému porostu. Má vysněná zimní zahrada, kousek lesa uvnitř. Po
obou stranách se odlupuje omítka, v jednom z rohů se nachází ještě
potrubí.
Jdu do podřepu a pokouším se tu krásu vyfotit. S fotkou nejsem moc spokojená a tak ulehám na podlahu. Konečně mám správný záběr.
Za
sebou slyším hlasitý smích, "co to vyvádíš?" TheMelin si mě fotí.
"Pro
dobrou fotku cokoliv," odvětím a zvedám se. Černá mikina je najednou
šedivá. S úsměvem se oprašuji a následuji TheMelina. Vede mě na
dostupnou verandu v dobrém stavu. "Jo tak tady by se to opalovalo,"
povídám a nastavuji tvář slunci.
Vracíme
se zpět ke schodišti a stoupáme do posledního patra. Tady si moc
neškrtneme. Uděláme jen pár kroků. Podlaha chodby, tak jako v
místnostech, chybí. Nachází se někde v přízemí. A tak se jen rozhlížíme
okolo. TheMelin si fotí schodiště a já pozoruji stěny okolo sebe.
Postávám nahraně. Hned za schodištěm navazuje vydlaždičkovaná místnost.
Dveře se nacházejí necelé dva metry ode mě. Ovšem díky chybějící podlaze
se tam nedostanu a přeskakovat se mi také nechce. Snažím se tedy
zahlédnout, co se dá.
"Podívej se spíš tudy," říká TheMelin a ukazuje
na díru ve zdi. Postavím se na špičky a nakouknu dovnitř. Nabízí ze mi
pohled do umývárny. Kdysi bílé dlaždičky chytily žlutý nádech. Oprýskané
stěny jsou počmárané z dob, kdy se tam dalo krásně dostat. Pohledem se
zastavím u věšáků v nízké výšce.
"Jsou tam obrázky," vydechnu.
"Dětské obrázky." Kolem hrdla se mi sevře chladná ruka strachu. Nad
každým háčkem zvlášť jsou přiřazovací obrázky. Právě teď jsme narazily
na upomínku toho, co tu kdysi bylo. A všechny pověsti se stávají krutou
pravdou.
Jako smyslů zbavená klesám na paty. TheMelin přikyvuje, "takové jsme měli ve školce."
LSD,
podle některých pověstí, nebylo jediným léčebným prostředkem. Mělo zde
docházet i k elektrošokům. Ani řádové sestry nebyly žádní andělé spásy.
Někteří bývalí pacienti tvrdí, že k tělesným trestům neměly daleko.
Zdali
se zde opravdu léčila dětská psyché pomocí LSD a elektrošoků, se
potvrdit nepodařilo. Ani vyvrátit se to ovšem nedá. To samé platí i o
tělesných trestech od sester. Děti mohli být zbité už z domova, nebo od
andělů církve, které na ně dohlíželi dnem i nocí.
V roce 1983 byl
areál léčebny shledán za nedostačující a nákladný na provoz. Pacienti
byli přesunuti do jiného zařízení. Vila prošla ještě jednou
rekonstrukcí. Ale od té doby už nenašla využití. Došlo zde i k výbuchu, a
to v prostorách kotelny.
Opuštěná budova má svého vlastníka. Ten čas
od času vyseká neudržovanou zeleň či přidělá chybějící pletivo. Víc
nic. A tak krásná vila, už nyní v havarijním stavu, tiše dál chátrá v
ústraní.
Scházíme
dolů, procházíme hlavní halou zpět ke schodišti a vrháme se do hlubin
sklepa. První mě uhodí do nosu zatuchlina. Překonáváme hromadu napadané
suti, odrolené zdi a nepořádek naházený zvenčí. Nachází se zde několik
velkých místností. Modrozelené vymalování chodby se na několika místech
odlupuje na cihlu.Narážíme na růžovobílou vydlaždičkovanou
místnost. V jednom z koutů je žlutě vykachlíkované cosi. Chvíli na to
zírám a přemítám, co by to mohlo být. TheMelin se všímá mého pohledu,
"to bude chlaďák." Uvažuje a detailně si jej prohlíží. "Mohli tu být
léky."
Nemám z toho dobrý pocit. Chlad se mi zažírá do morku kostí.
Proto zbytek sklepa více méně proběhnu a už čekám vyhřívajíc se na
sluníčku.
Bedlivě zkoumám zbytky fasády budovy. Narážím na jakýsi kousek s modrým náznakem čtverce či obdélníku.
"Můžeme
vyrazit," TheMelin se vynořuje ze sklepení. Mírně přikyvuji. Snažíme se
obejít budovu kolem dokola. Bohužel se nám to díky bujné vegetaci
nedaří a tak to bereme stejnou cestou zpět.
Další
zastávka je přiléhající karanténa. Dovnitř to bereme bočním oknem. A
rovnou se prodíráme slušnou vrstvou nepořádku ke dveřím do chodby. S
ohrnutým nosem překračuji jeden kus oblečení za druhým.
Proházíme
chodbou a nahlížíme do jedné místnosti za druhou. Všude je hromada
nepořádku. A najednou jsme venku. TheMelin si zamyšleně mne bradu. "A
schody?" Přemítá nahlas. Budova je totiž patrová.
Pustíme se tedy do
průzkumu okolí budovy. A hned z boku nalézáme schody do patra. S
nadšením se tedy pouštíme do výstupu. V polovině dva schody chybí a
následující je značně vyviklaný. Opatrně tedy našlapuji, opírajíc se o
stěnu.
Poslední dva skoky a už se ocitáme na chodbě patra karantény.
Překonáváme spadlou střechu, menší stromky i kořeny beroucí se kdoví
odkud. Po levé i pravé straně se nacházejí menší místnosti. Ty napravo
se jeví jako pokoje pro pacienty se služebním oknem uprostřed.Po
detailní obhlídce patra se vracíme stejným schodištěm. Se zvýšenou
opatrností seskakuji ze schodiště rovnou do křovisek. Ozývá se hlasité
křup a já si sedám na zadek. Kotník někde mezi mnou a zemí. S hekáním
vstávám. "Dobrý?" Ptá se TheMelin a vytřeštěně mě sleduje. Stavím se na
kotník a modlím se, aby křupnutí patřilo větve pode mnou. Zátěž kotník
krásně zvládá, oddychuji si a horlivě přikyvuji s úsměvem na rtech.
"Jasně, jsem jen nemehlo."
Vydrápeme se z
křovisek zpět na příjezdovou cestu. Slunko nám praží do obličeje a já se
opět začínám potit. Rozepínám si mikinu a následuji TheMelina na
zpáteční cestě. Po několika úderech srdce se ohlížím za sebe. Opuštěná
léčebna, kdysi proslulá svými léčebnými zázraky, nyní pohaněná kvůli
přístupu k pacientům a zneužita jako odkladiště, tiše sleduje náš
odchod. V paprscích slunce to vypadá, jako kdyby se na nás usmívala.
Očima zabloudím k vrchnímu patru, tam, kde jsme našli nezvratný důkaz o
dětských pacientech. Chladný vítr, vinoucí se od léčebny, se mi zažere
hluboko do kůže.
Calwen
Kompletní galerie na našem FB ZDE