Dotek Slunce
Opatrně překračuji ostnatý drát natažený přes schodiště. Uprostřed
je prohnutý a sešlapaný. Je vidět, že už neslouží jako zabezpečovací
pomůcka.
Vycházím po žulových schodech pokrytých listím a větvičkami.
S TheMelinem se ocitáme na přístupové verandě opuštěných lázní. Ohlížím
se přes rameno. Budova lázní je sice obklopena dostatkem zeleně, ale
přímo u budovy vede turistická cesta. Naproti je zas fotbalové hřiště. A
tak se spěšně rozhlédnu po okolí. Nikde nikdo.
TheMelin mezitím už vklouzl do přiléhající chodby skrz způli vylámané dveře. Následuji ho o několik úderů srdce později.
Protahuji
se dveřmi a ocitám se ve studené, neosvětlené chodbě páchnoucí
zatuchlinou. Vyndávám baterku a kuželem světla odkrývám opuštěnou krásu
lázní.Přivítají nás vytapetované stěny
chodby a bílé dlaždice na podlaze. Nepořádek tu zas takový není. Tu a
tam se válí kabeláž, trocha té suti a skla. Cestou míjíme schodiště -
naše cesta do přízemí. Z hlavní chodby je několik odboček do pokojíků. A
tak procházím chodbou, těžké podrážky tlumeně dupou po podlaze. Sem tam
pod nimi zaskřípe prach. Nakukuji do jednoho pokoje za druhým. Tu
nápisy na zdi, tam zas nepořádek po bývalých "obyvatelích". V jednom
pokoji nacházíme v rohu strženou záclonu. Je dost podobná té, co má
babička na chalupě, přemítám. V dalším je polorozbořený sprchový kout.
Po chvíli je jasné, že každý pokoj měl své malé sociální zařízení.
Pokračuji
chodbou do hlubiny. Tady je dost temno, našlapuji zlehka. Chodba je tu z
poloviny tmavě žlutě vyštukovaná. Za ní následuje velmi dobře osvětlená
místnost, bíle vykachlíkovaná, s přístupem na balkónek. Zřejmě sloužila
jako kuchyňka, dovtípím se podle dekoračních kachliček s kuchyňskými
vzory.
Na parapetu se středobodem zájmu stává špunt s řetízkem. Společně s rozbitým oknem a střepy je přímo neodolatelný.Zdržím
se zde, zatím co TheMelin pokračuje dále. Rychle ho následuji a
společně objevujeme nevelkou koupelnu s modro býlími dlaždicemi. Po
dřívějším luxusu koupelny zbyl jen bojler, rozmlácené umyvadlo, vana a
trubky.
Máme prozkoumanou jednu část patra a tak přecházíme přes
schodiště na druhou. U rozbitého okna chvíli postávám a poslouchám.
Nesou se sem pokřiky z hřiště. Kromě "do toho" a "makej!" neslyším nic
jiného a tak pokračuji v obhlídce. Čeká nás několik málo pokojů. Jeden z
nich je zařízený - provizorní lůžko z madrace a několika dek. V jednom z
rohů se nachází prázdné krabice od vína, láhve od piva a konzervy.
Nedovolím si překročit práh.
V další místnosti nacházíme zbytky
kuchyňské linky z éry komunismu, otevřené okno a střepy na podlaze. Ani
tady se stěny neubránily místním umělcům.Vracíme
se ke schodišti. Stojím a tiše obdivuji luxferovou stěnu zdobenou tagy.
V místnosti se za hlavní překážku dá považovat povalená skříň.
Scházíme
po betonovém schodišti. Světlo sem proudí třemi řadami oken po třech. O
jedno z oken se opírá větve blízko rostoucího stromu. Celou stěnu
schodiště zdobí obrovské grafity. Pod podrážkami mi křupe sklo a suť.
Opatrně scházíme dolů, uši napnuté. Mám pocit, že i můj dech je moc
hlasitý. Tak jako tak nic neslyšíme a tak sejdeme poslední tři schody.
"Vlevo, nebo vpravo?" Ptá se TheMelin a rozhlíží se. Nečeká na odpověď a vyráží vlevo. Se skřípotem otevíráme dveře.
"Hustý,"
vydechuje TheMelin při pohledu do prostoru před námi. "Kuchyně."
Ocitáme se v bílé vymalované i vydlaždičkované místnosti, které dominují
dva nosné sloupy. Dovnitř proniká dostatek světla díky dvěma obrovskými
okny pokrytými mříží. Po podlaze se válí suť a kabeláž. Stěny zdobí
grafity a červené a zelené potrubí. V jednom z koutů nalézáme dva
bojlery. Na stropě zůstala světla.
Z místnosti vedou další dveře do
temné chodby, jejíž podlaha je pokrytá nepořádkem. Dále se v bývalé
kuchyni nachází malá ulička, kdo ví kam.
TheMelin cvaká jako o život.
Já pokračuji v prohlídce. Procházím kuchyní, vyhýbám se ze stropu
visícímu kabelu a volím třetí dveře.Ocitám
se ve velkém společenském sále s obrovskými okny. Na způli vylámané
parketové podlaze se válí stoly vzhůru nohama, suť a sklo. Na opačné
straně se nachází malé pódium. Stěna v koutě pódia je promáčená a drolí
se.
Nosné sloupy jsou způli obložené tmavým dřevem. Na ty navazuje ona temná chodba a tři malé místnosti.
Za
zády mám skleněné dvoukřídlé dveře. Procházím jimi. Velká, světlá
místnost je způli obložená dřevem. Bohužel je dřevo pokryté ,uměleckým´
dílem místního sprejera. Je mi do breku, tak krásného dřevo a tak
zničené. Dlaní přejíždím po hladkém opracování. Kroutím hlavou a otáčím
se.TheMelin
si fotí společenský sál a tak se vydávám prozkoumat temnou chodbu. Vede
do ní hlavní vstup. Překračuji jeden pytel s odpadky za druhým. V jedné
z místností narážím na velký stůl. V další zas na tři kulatá světla.
Jedno z nich už je bohužel rozbité. Kromě nepořádku na nic zajímavého
nenarážím a tak si to štráduji k pódiu. TheMelin stále fotí a tak
přecházím k oknu a vyhlížím ven. Několik kroků od budovy vede
cyklostezka a tak se raději nořím zpět do stínů opuštěnosti a rozpadu.
Po
chvíli odpočinku a osvěžení se vracíme zpátky do kuchyně. Volíme směr
úzká chodbička a procházíme jí. Nacházíme se v místnosti s jakousi
půlkruhovou zasklenou recepcí. TheMelin se vrhá do víru focení a já se
uklízím do oné recepce. Na zemi se válí vysklená okna, jinak nic.Noříme
se do hlubiny navazující chodby. Je tu chlad, zatuchlo a tma. Nahlížíme
do první místnůstky - temná kopka s několika dřevěnými regály.
Postupujeme dál a vcházíme do kamenné klenuté místnosti. Chlad se mi
zakousl do kůže. TheMelin se rozhlíží okolo sebe. Oči na vrh hlavy.
Vystupujeme na stupínek a koukáme zpět. Na jedné straně je chladicí box,
na druhé kóje pro trvanlivé potraviny. Světlo sem proniká jediným oknem
vysoko u stropu.
TheMelin dělá několik fotek a vracíme se zpět.
Procházíme kuchyňkou, kde se už dávno nevaří. Míříme do poslední
místnosti, té napravo od schodiště. Zde nic tu nic. Stůl
opřený o okno a krásná, elektrická kachlová kamna povalená na zemi.
Dlaní stírám prach. Chlad opuštěné krásy se mi zažírá pod kůži.
TheMelin
se už vrací po schodišti do patra. Svižně ho doháním a společně
opouštíme tuto část budovy. Čeká na nás ona slavná terasa.
Lázeňský
komplex, skryt ve stínu lesoparku, je znám už od první poloviny 19.
Století. Dokonce je navštívil i sám císař František I. Po této návštěvě
dostaly lázně nové jméno a byl vztyčen sloup s pamětní, mramorovou
deskou.
Původně se jednalo o rašelinné lázně s vlastním pramínkem - Václavkou.
Od
roku 1850 prošli lázně mnoha úpravami. Ta největší se odehrála v roce
1917 pod majitelem Ervinem M. Ten zde, společně s architektem Janem K.
vybudoval skleněnou verandu s dvěma kupolemi. A díky tomuto kroku se
lázně stali vyhledávanými nejen pro svou léčbu, ale i pro
architektonické zajímavosti.
Provoz tzv. slunečných lázní
byl ukončen počátkem 2. Světové války. Během ní lázně sloužily jako
lazaret wehrmachtu. V 50. Letech tu zas naopak získávaly azyl korejské
děti a tak přilehlý hotel byl přejmenován na hotel KIM IR SEN. Později
zde sídlila jazyková přípravka pro zahraniční studenty.
Dnes
objekt patří majiteli, který chtěl pomocí dotací z lázní udělat
seniorské centrum. Bohužel pro lázně se majitel topí v dluzích.
Za
své slávy lákala zasklená terasa své klienty, dnes láká nás. Po
skleněné střeše nezbylo nic. Podlaha je na několika místech prohnutá a
tak se držíme u okrajů. Vlevo i vpravo se nachází ony chodbičky ke
skleněným kopulím.
Fotím si prostor verandy zatímco TheMelin mizí v chodbě. Jak se tam tak rychle dostal, netuším.
"Michale?"
Šeptám a bezmocně se dívám za ním. Do chodby dříve vedlo schodiště - to
ovšem vzalo za své. Rozhlížím se, hledám něco, co by pomohlo dostat se
za TheMelinem. Štafle by byly udeální. Nikde nic. A tak kriticky
posuzuji výškovou překážku.
Nakonec odkládám foťák a baterku na okraj
betonové římsy. Zapřu se a s hekáním se snažím vytáhnout nahoru. Už při
prvním pokusu nadávám na fakt, že nemám na cvičení tolik času, kterého
bych si přála. U čtvrtého pokusu si zas nadáván do padavky.
"Chceš pomoc?" ptá se můj doprovod a s úšklebkem mě pozoruje.
S
žuchnutím dopadám zpět. Jeden by řekl, že se svými 173 centimetry
nebudu mít zas takový problémy. Opak je pravdou. Uraženě přikývnu. "Ano,
prosím."
Podává mi ruku a pomůže mi nahoru. Vyšlapeme dřevěné schody
a ocitáme se ve skleněné kupoli. Je celá zakrytá zelenou plachtou,
pohled na nebe je nám tedy odepřen. Některé tabulky jsou vysypané na
zemi společně se sutí ze zdí. Na jedné straně je zeď způli vysypaná,
zelená a mokrá. Na té druhé se nachází malá, tmavá místnůstka s jedním
oknem. Celé je to tu cítit zatuchlinou. Zvenčí se sem nese štěkot a
povzbuzovací pokřiky.
Po chvíli rozjímání nad novinami vytapetovanými
zdmi seskakuji zpátky. Náraz tiše zaduní. Rozhlédnu se kolem a dávám
znamení TheMelinovi. I on seskakuje a vydáváme se do prohlídky toho
kousku patra, který zbývá. Na druhé straně nic zajímavého není. Zamčená
místnost obložená dřevem s jednou židlí, skleněná stříška od kotelny pod
námi.Po
chvílí zkoumání se vracíme po schodišti zpátky. Obcházíme budovu a
hledáme vstup do další části. Nejdříve narážíme na garáž s pneumatikou.
Místností se nese těžký odér maziv a chemie.
Pokračujeme v obhlídce.
A
náhle dveře. Vcházíme do tmavé, velké místnosti. Kotelna se nám sama
otevírá, volá nás do své opuštěné náruče. Oprýskané zdivo, někdy
odhalené až na cihlu, je pokryté mechem v místech, kde panuje vlhko. Po
zemi se válí hromada suti a zbytky tehdejšího vybavení. Kusy rezavého
potrubí drží na svém místě. Světlo sem proniká díky skleněné střeše.
Zatuchlo od mokrých zdí, vzduch jako ve skleníku.
Všude jsou cítit
saze s nádechem něčeho agresivního. Dvakrát příjemné mi to tu není. A
tak nechávám TheMelina v opuštěné, vyrabované kotelně. Procházím temnou
chodbou do další skupiny dvou místností. Nalevo se nachází do modra
laděná koupelna s používaným záchodem. Krčím nos a obhlížím obytný
pokoj. Podlaha potažená zašlým kobercem. Uprostřed lůžko tvořené z
madrace a několika přikrývek.
TheMelin se objevuje ve dveřích. "Co tu
máš?" Rozhlídne se po místnosti a nakonec oba dva prcháme ven. Cestou
narážíme na další místnost. Uprostřed se nachází stůl, o stěnu se zas
opírají nerozbitá skla.TheMelin
dělá poslední fotky kotelny a já už mířím ven. Vycházíme na zarostlou
příjezdovou cestu ke kotelně. Procházíme opuštěnou brankou, a jako by
nic, vstupujeme na asfaltku cyklostezky. Hezky nenápadně - tak se nám to
líbí. TheMelin dělá poslední fotky okolí lázeňského objektu.
Nakonec
se rozhodujeme obejít i objekt přiléhající k lázním - hotel se smutnou
minulostí. Jedná se o opuštěnou, ale velice dobře zabezpečenou čtyř
patrovou budovu. Na několika místech je vidět, že se někdo hodně snažil
dostat dovnitř. Přečteme si informační ceduli o zabezpečení. Další
cedule hlásí, že se nacházíme u studentských kolejí. Podle stavu budovy
to vypadá, že už se dostudovalo. Obcházíme objekt a nenápadně sledujeme
týpka v autě. Ten zas sleduje nás. Dovnitř se nemáme jak dostat a tak po
chvíli volíme ústup a vracíme se k vozidlu.
Cestou se ještě
zastavujeme u hlavní budovy lázní. Skrz hustou zeleň prosvítá betonová
stavba jen málo. Dnes se lázeňským komplexem místo dětí prohání vítr,
hosty vystřídali squatteři. Po zařízení toho také mnoho nezbylo. Alespoň
těch pár vytapetovaných, vydlaždičkovaných nebo vyštukovaných stěn může
vyprávět nadšenému posluchači svůj příběh.
Sluneční paprsky zde
neléčí své svěřence, ale budovu samotnou. Zalévá jí teplem i útěchou.
Ono jediné jí poskytuje naději, naději na lepší, světlé časy.
Calwen
Celá galerka jako vždy ZDE