Penzion, kde se pomoci nedovoláš...
Penzion, kde se pomoci nedovoláš...
Se zatajeným dechem zastavujeme auto na značně neudržované příjezdové cestě. TheMelin nakukuje ven. Válí se tu všechno - rozbité skleničky, použité plenky, lednice, kuličky na airsoft, motorkářská bota, zbytky skříně, oblečení... Zpod rozpraskaného asfaltu vykukuje první jarní tráva... a jako jediná tu nepůsobí mrtvě.
Vylézám z auta, dopolední chlad se mi zařezává do holé kůže. Rychle
se natahuji pro mikinu. Nad námi se stahují dešťová mračna. Vítr zde má
mrazivý efekt.
"No?" otáže se můj doprovod a dívá se před sebe. Sleduji
jeho pohled.
Musím se usmát. Dívám se na značně chátrající objekt
před sebou, jenž přestal lákat svou klientelu už dávno. Jeho opuštěnost
mě naplňuje zármutkem, ale i respektem. Nemůžu se dočkat, až překročím
práh.
Za zády nám projede auto. Otáčím se, řidič přibrzdí, podívá se
naším směrem. Pohledem nemine jediný objekt široko daleko. Nezastaví,
přidá na plynu. Okolí ztichne. Není slyšet ani ptáčka.
"Tak jdeme..."
Vybízím sama sebe i TheMelina. Odhodlaně vykročím vpřed, vstříc ponurým
stěnám opuštěného penzionu, a žmoulám baterku.
Penzionek
s velkou terasou, která vyhlíží na louku, je znám od roku 1905. Tehdy
jej nechala vystavit Luise U. jako výletní kavárnu. Turisté si
kavárničku velice rychle oblíbili. Káva, drobné pohoštění a různé
specialitky zpříjemňovaly den výletníků. Dámy mohly nabírat bronz na
lehátkách na louce.
Penzion hostil i několik historických
osobností, jako byl například král Eduard VII nebo prezident E. Beneš,
který zde s manželkou poobědval.
Ocitáme
se ve vstupní hale. Z hlavního schodiště zbyli tři schody, zbytek je
stržen. Tam, kde bývalo velké okno, chybí zeď. Máme tedy dostatek
světla. Vypadáváme se vlevo, do neveliké místnosti. K čemu sloužila?
přemýšlím. Není nic, co by nám pomohlo objasnit její účel. Sklo je
vymlácené, okna dokořán, chybí podlaha. Zašlé zdi zdobí kresby místních
vandalů. Text psaný rádoby krví a otisk boty, jinak nic. TheMelin fotí,
já pokládám ruku na zeď. Je studená, vlhká. Pohladím ji, jaký je tvůj
příběh?
Pokračujeme dál. Vcházíme do místnosti, které dominují
modré dlaždice a obrovská díra v podlaze. "Do pekla se nepropadneme,"
konstatuje TheMelin při pohledu do sklepa. Oba prolézáme jakýmsi
výdejním okýnkem do bývalé kuchyně. Počmárané dlaždice, vytrhané kabely a
z navazující spíše zbyly jen stěny. Lezeme zpět. Díra je moc velká na
přeskočení, navíc se bojíme stavu podlahy.
"Zkusíme to přes verandu,"
povídám a vycházím po hraně schodiště zpět. Cestou koukám do další
části sklepa. Ani zde není po schodů ani památky.
Penzion
se těší své slávy do druhé světové války. Jako pohraniční objekt slouží
především německým vojákům. Ti si z kdysi útulné a příjemné kavárny
udělali sanatorium pro raněné vojáky, o které pečují jeptišky. Smích a
zpěv vystřídá nářek a pláč raněných a umírajících. Tiché nářky se
otisknou do zdí penzionu.
Po válce se penzionu snaží Jan Z. navrátit penzionu dávnou slávu.
Vcházíme
do sálu, jenž je připojen k penzionu. Jeho podlouhlý obdélníkový tvar
mi připomíná tančírnu. Strop je vprostřed prohnutý. Nosné zdi okolo oken
praskají v půli. Krátce se rozhlížíme. Dáváme si pozor, kam šlapeme.
Epicentrem nepořádku je právě tato část budovy.
"Tady jsou
schody," povídá mi doprovod a už mizí v chodbě za nimi. Až posléze mi
dochází, že nemyslel dřevěné schody ze sálu do temné a úzké chodbičky,
nýbrž kovové schodiště vedoucí do patra nad námi.
Přidávám na kroku,
abych ho dohnala. Tma mě obklopuje. Teď se mi baterka hodí. Schodiště je
krátké a úzké. Jistě nebylo pro návštěvníky. Vystupujeme výš a ocitáme
se v jaké si části podkrovní půdy. Ihned mě obklopí chlad a puch mokrých
stěn. Nad námi se otevírá šedé nebe. Jedna část půdy pokračuje nad sál.
Tam jen nakouknu. Dřevěné základy jsou dnem a nocí vystaveny počasí a
jejich stav o této skutečnosti vypovídá. Na několika místech propadlá
podlaha naskýtá pohled do sálu pod námi. Stahuji se a raději se zajímám o
díru ve zdi, která vede do dalších prostorů.
S nadšením se protahuji dírou a ocitám se... na toaletě.
Stojím
v porcelánových pozůstatcích toalety. Zašklebím se na TheMelina a
pokračuji dál. Procházím chodbou, držím se u zdi, opatrně našlapuji.
Míjím další potemnělé schodiště vedoucí do podkroví. Narážím na první
dvojici pokojů. Přivítá mě vytrhaná podlaha, po dveřích tu nezbyly ani
rámy. Vstupuji do prvního a hned se ženu k oknu a ke dveřím na balkón.
Nakukuji ven. Plechová podlaha celkem drží, dřevěné zábradlí už tak
pevné není. Stahuji se a mířím do dalších pokojů.
Bohužel
přes veškerou snahu se to Janu Z. nedaří. V roce 1955 penzion slouží
jako dětská ozdravovna. Ani ta tu nevydrží dlouho a penzion se mění na
rekreační středisko pražského Dopravního podniku. Nějakou dobu to tak
funguje. Ovšem penzionu to slávu nevrací. Ba naopak. Duchařské historky
nabírají na síle. Děti si povídají s neviditelnými kamarády, na přilehlé
silnici stopuje každou noc projíždějící auta éterická dáma, která se
poté zmizí jak pára nad hrncem. Uvnitř budovy se klienti necítí dobře.
Prý je neustále někdo sleduje, slyší nářek či vidí šedé ruce vylézající
ze zdí.
Penzion jde od majitele k majiteli. V roce 2003 se snaží
fungovat jako kavárna nabízející možnost ubytování a jídla. Jde ale
stěží. Duchové jsou prý všude. Táhnou slávu k zemi stejně, jako bažiny dřevěné kůly, na kterých je penzion postaven. V roce 2006 proběhne
poslední koupě. Zaměstnanci opouští svá pracovní místa. Ani se
neohlídnou a odcházejí.
Opouštíme
hlavní část budovy. Pokoje jsou všude stejné. Čtyři stěny, jedno velké
okno s výhledem na co nejpříjemnější kus krajiny zastřené jarním deštěm.
Podkroví je nízké s několika pokoji. Střecha hlavní budovy je relativně
v pořádku, což mě překvapuje.
Obcházíme penzion ze všech stran. V
zadní části je další část skládky. Na TheMelinovi je vidět, že ho to
štve. "Copak lidé neznají popelnice?!" Kroutím hlavou, krčím rameny.
Sdílím jeho pocity a překračuji černý silně zapáchající pytel s odpadky.
Na
jedné straně budovy chybí kus stěny. Je skrz ni vidět až do vstupní
haly a prvního patra. A také sklepa, do kterého se nyní chystáme.
Zapínám baterku a opatrně následuji TheMelina. Kuželem světla střídavě
přejíždím ze strany na stranu, z podlahy na strop (pokud tedy je).
Několikrát klopýtnu na suti. Procházíme kóji za kójí a dáváme pozor. V
jedné kóji nacházíme vodu až po kolena. "To bude z té bažiny,"
konstatuje TheMelin a rázně pokračuje dál. Nacházíme kelímek od Perly z
roku 1992 a jogurty. V další kóji jsou ve stropu připevněny strašidelně
vyhlížející háky. Stačí mi jeden pohled na ně a mám husí kůži. V mém
přesvědčení mě podpoří i TheMelin. "To jsou háky na maso." Přikývnu a
opatrně se vracím zpět. Oddychnu si, když jsem venku.TheMelin
míří k autu. Já si ještě jednou obejdu penzion. Se zaujetím naslouchám.
Nevím čemu. Snad doufám, že uslyším hudbu, co zde hrála. Nebo smích
návštěvníků či dětí. Jedna hrdinská část mě doufá, že uslyší i nářek
kdysi tu zotavujících se vojáků.
Penzion je chladný. K mým prosbám i
hluchý. Je již mírně nakloněný na jednu stranu kvůli špatnému podlaží.
Už dávno postrádá skla v okenicích. Překvapuje mě, jak rychle tělo
budovy podléhá destrukci ze strany lidí i přírodních živlů. Bílá omítka
opadává a ukazuje nám tak hluboké rány penzionu.
Má poslední myšlenka, než nasednu do auta - pláče! Pláč nad osudem, jenž ho postihl.
Calwen
Kompletní galerie na našem FB ZDE